El ClubProgramacióHistòriaAgendaEnllaçosNotíciesLlibre de visitesCrèdits@
Inma Serrano, inclasificable.

Trabajaba éste que escribe como locutor de continuidad en los 40 Principales de la Cadena SER en Bilbao. Éramos siete locutores con turnos de 3 horas cada uno. Daban igual nuestros gustos musicales. Daba igual el gusto musical de los oyentes. Cada compañía discográfica proponía mensualmente el single de varios artistas, y dependiendo de "la reunión de los martes" que se celebraba en Madrid, a la que asistía nuestro coordinador Carlos Arco, presentábamos con el mismo entusiasmo la novedad de turno de uno u otro artista. Se ordenaban las canciones por colores. Unas fundas de plástico tenían en su interior una cartulina, cada cual de un color distinto. Roja, verde, azul y negro. En función de lo que la compañía discográfica negociase, su canción iría dentro de una u otra funda. Si el single era "disco rojo" sonaba cada hora. Si era "disco verde" cada tres, si azul cada seis, si negro… de vez en cuando. Y usted pensará que no hay ningún secreto a estas alturas en eso que cuento. ¡Es un negocio! pensará. Oferta, demanda, presupuestos, ventas, resultados… Pues no del todo mi sagaz lector. Aún me queda algo muy íntimo que contarle. A mis 53 años, caí en la cuenta ya hace unos cuantos, de que no había color para que las canciones se grabaran a fuego en la memoria de los oyentes. Ese color sólo lo tienen una serie de compositores y compositoras que están por encima de la industria. Por encima del negocio. Canciones para las que no hay arcoíris que las haga sonar más o menos una temporada, una navidad… o un verano. Canciones eternas como las que escribe esta alicantina, que es además mi hermana, Inma. Inmaculada Serrano Oñate, superviviente inclasificable de la canción de autor escrita con el alma y cantada con uno de los timbres y una las gargantas más privilegiadas en habla hispana, a la que nada ni nadie podrá jamás meter en cuartillas plastificadas con cartulinas de colores diferentes, porque el color de su voz y el calor de lo que canta, es lo único que sigue 30 años después abrigando el alma de los que la escuchan en estos tiempos que corren, casi siempre impersonales y gélidos, sea cual sea la estación del año.

Juan Antonio Ipiña, Tontxu
Cantautor, amic de la Inma Serrano.

Inma Serrano va néixer a Alacant el 8 de desembre del 1968. Va iniciar els seus estudis musicals a València i després els continuaria a Barcelona i a Madrid, on ben aviat va començar a cantar en petits locals. El 1995 va publicar el seu primer CD "Inma Serrano". Des de llavors fins ara la seva discografia s'aniria ampliant amb "Cantos de sirena" (1997); "Rosas de papel" (1999); el doble CD "Soy capaz & Pequeñas cosas" (2003); "Polvo de estrellas" (2006) (un CD/ DVD en directe); "Inma I" (2008) (un disc en català); "Inma II (2009) (versió en castellà del mateix disc); "Voy a ser sincera" (2011); "Mi sueño" (2015) (editat a Mèxic); "Inmalandia" (2016) (un disc de duets amb catorze artistes espanyols i mexicans, editat també a Mèxic); "25 años. Cantos de sirena" (2019); "Al pairo" (2022) (un EP digital); "La paloma" (2024) (10 versions de "La Paloma" en diversos idiomes, en edició digital); "30 años con Inma Serrano. De Cantos de sirena a La paloma" (2024) (edició digital); "México. La Paloma" (edició digital); "Meu sonho" (2024) (EP digital en portuguès). En molts d'aquests discos ha comptat amb la col·laboració d'altres artistes com Tontxu, Nena Daconte, Pedro Guerra, Mercedes Ferrer, Cristina del Valle, Antonio Carmona, Edgar Oceransky...
Inma Serrano segueix actuant en petits locals, però també ho ha fet al Teatre Gran Rex de Buenos Aires, de la mà de Luís Eduardo Aute, o a Mèxic, a la Plaza de la Constitución, en un festival internacional de cantautors. Va ser a partir d'aquella estada que va iniciar una intensa relació amb aquell país que la va dur a instal·lar-s'hi durant força anys i a establir-hi uns forts lligams artístics. A través de l'Agencia Espanyola de Cooperació Internacional ha actuat a països africans com Namíbia, Angola o Ghana. Integrada en el col·lectiu "Plataforma de mujeres artistas contra la violencia de género" -amb cantants com Cristina del Valle, Esmeralda Grao o Mercedes Ferrer- va fer concerts a Palestina i als camps de refugiats saharians a Algèria. També va participar al disc "Liberando expresiones", editat per Amnistia Internacional, cantant la cançó "Furia, rabia, paz y cielo" amb Arturo Pareja Obregón. Ha fet cançons per altres ("A solas con mi corazón" per al disc de Rosa) i ha col·laborat en discos de companys seus com Lorca, Tontxu o Armando. També va exercir com a productora artística de programes musicals a Antena 3 i a Televisió Espanyola, i durant tres anys va formar part del jurat d'Operación Triunfo. L'any passat va enregistrar la clàssica havanera "La paloma", d'Iradier, en deu idiomes -en català, basc, grec, àrab o portuguès, entre altres- i avui ve a El Club de la Cançó a presentar-nos un concert que abraça els 30 anys de carrera que van de "Cantos de sirena" a "La Paloma". Ens fa contents tenir-la de nou entre nosaltres per quarta vegada. Les anteriors van ser el 2005, el 2007 i el 2008. Han passat disset anys, que són molts, però mai hem perdut el contacte i ella sap que torna a casa.



<<<<